Uuden Näkinsillan rakentamista valmistellaan
Vanha jalankulkua ja pyöräilyä palveleva, Sörnäisten rantatien ylittävä Näkinsilta uusitaan. Työ tehdään siten, että ensin rakennetaan väliaikainen silta vanhan sillan pohjoispuolelle, minkä jälkeen päästään purkamaan vanha silta pois ja rakentamaan uusi. Työt aloitetaan syys-lokakuussa 2021.
Työt aloitetaan viikolla 38 väliaikaisten liikennejärjestelyjen tekemisellä nykyiselle Sörnäisten rantatielle, joka muuttuu myöhemmin Miina Sillanpään kaduksi. Katualueella joudutaan tekemään tele- ja sähkökaapeleiden siirtotöitä. Ne sijoittuvat pääosin jalkakäytäväalueelle. Jalankululle ja pyöräilylle järjestetään korvaavat reitit. Samalla perustetaan siltatöiden vaatimat varastoalueet Näkinaukiolle.
Sillanrakennustyöt aloitetaan lokakuun aikana väliaikaisen sillan rakentamisella. Tällöin on myös luvassa kovempaa melua aiheuttavaa työtä, kun Sörnäisten rantatien ylittävälle osuudelle tehdään paalutuksia. Rakentamista joudutaan tekemään myös yöaikaan, koska rakenteita joudutaan nostamaan kadun päälle, ja päivällä tämä aiheuttaisi liikenteelle kohtuutonta haittaa. Kovempaa melua aiheuttavat työt tehdään kuitenkin pääsääntöisesti päiväsaikaan.
Väliaikaisen sillan valmistuttua voidaan aloittaa Näkinsillan purku. Tämä tapahtuu näillä näkymin joulukuussa. Myös purkutöistä aiheutuu melua. Uuden sillan rakennustyöt alkavat tammikuussa.
Osa suurempaa muutosta
Näkinsilta ei ole varsinaisesti niin huonokuntoinen, että se pitäisi siitä syystä purkaa. Uusimisen syy on se, että se on liian matala, eivätkä erikoiskuljetukset mahdu kulkemaan sen ali. Sörnäisten rantatie täytyy saada erikoiskuljetusreitiksi nyt, kun Hämeentie ei sitä enää ole, ja vanhan Hakaniemensillan uusiminen aiheuttaa puolestaan omat liikennejärjestelynsä tulevaisuudessa.
Uudesta Näkinsillasta tulee siis paitsi modernimman näköinen, myös alituskorkeudeltaan korkeampi. Lisäksi uuteen siltaan tulee vanhojen kulkureittien lisäksi liittymiä uuden asemakaavan myötä syntyneille uusille kerrostalotonteille.
”Alue tulee muuttumaan kokonaan, eikä vanha Näkinsilta enää sellaisenaan palvelisi jalankulkijoita tai pyöräilijöitäkään, joten sen uusiminen on tarpeen joka tapauksessa. Kaikki liikenteelliset muutokset alueella nivoutuvat tietysti myös Hakaniemensillan uusimiseen ja sen tuomiin muutoksiin”, selventää Hakaniemen alueen rakennustöistä vastaava projektipäälllikkö Aapo Urjanheimo uusimistarvetta.
Siltaan kätketään kunnallistekniikkaa
Uuden Näkinsillan rakentamisen aikatauluun vaikuttaa se, että sen Vetehisenkujalla sijaitsevaan viimeiseen maatukeen sijoitetaan jätevesilinjan pumppaamo. Sillanrakennustyöt joudutaan siis aloittamaan kaivamalla ensin pumppaamoa varten noin 15 m x 15 m kokoinen, yhdeksän metriä syvä monttu. Pumppaamon rakentaminen on geoteknisesti hyvin haastava työvaihe, joka vie aikaa suunnilleen saman verran kuin varsinainen sillanrakennus.
”Pumppaamoa rakennettaessa työskentelemme pohjaveden tason alapuolella, mikä aiheuttaa omat haasteensa. Lisäksi pumppaamo on osa siltarakennetta, eli sen täytyy kestää sillan kuormat. Sille täytyy tehdä todella paksut ja kestävät seinät”, kuvailee vastaava työnjohtaja Jani Kiili pumppaamon rakentamisen erikoisuuksia.
Liikennejärjestelyjä tiedossa
Sörnäisten rantatie on erittäin vilkkaasti liikennöity valtaväylä, jossa autoliikenteen käytössä on normaalitilanteessa kolme kaistaa suuntaansa. Näkinsillan rakentamisen ajaksi tietä joudutaan kaventamaan siten, että käytössä on kaksi kaistaa suuntaansa.
Näkinsillan eteläpuolelle rakennetaan parhaillaan väliaikaista liikenneympyrää, joka mahdollistaa Hakaniemenkadulta Sörnäisten rantatielle kääntymisen. Tällöin liikenne Hakaniemenrannassa Hakaniemenkadusta idän suuntaan lakkaa kokonaan, ja liikenne ohjataan pohjoisen suuntaan Hakaniemenkadun ja uuden liikenneympyrän kautta.
Pyöräilyn ja jalankulun pääreitit säilyvät, mutta niitä joudutaan työn edetessä paikallisesti siirtelemään.
Kaikki työvaiheet aiheuttavat enemmän tai vähemmän melua
Työskentelemme pääsääntöisesti arkisin klo 7-18, mutta toisinaan klo 22 asti tai viikonloppuisin ja pyhäpäivisin sekä pakottavista syistä öisin. Teemme kaikkein meluisimmat työt arkena 7-18.
Rakentamista joudutaan toisinaan tekemään myös yöaikaan, jottei liikenteelle aiheutuisi kohtuutonta haittaa. Kovempaa melua aiheuttavat työt tehdään kuitenkin aina kun se on mahdollista päiväsaikaan.
On kuitenkin tosiasia, että myös muut työt aiheuttavat ääntä ja voivat häiritä.