Missä, mitä ja milloin

Työmaiden laajuus Siltavuorensalmen ympärillä.
Työmaiden laajuus Siltavuorensalmen ympärillä ja töiden arvioidut valmistumisvuodet.

Raitiotien rakentaminen Merihaan ja Hakaniemenrannan kautta on pienimpiä töitä siinä mullistuksessa, joka alueella on koettu Kruunusillat-hankkeen myötä. Uuden Hakaniemensillan myötä on syntynyt uusia katulinjauksia, ja rantaviivaa on siirretty uusien tonttien perustamiseksi.

Maaperästä johtuen alueelle on katujen perustuksia varten rakennettu laaja paalulaatta, joka on paalujen varaan perustettu betonilaatta. Näin kadut on voitu tukea peruskallioon, vaikka välissä olisi paksukin kerros esimerkiksi savea.

Näkyviä ja kuuluvia töitä ovat olleet uuden Hakaniemensillan ja uuden Näkinsillan rakentaminen, sekä tietysti vanhojen siltojen purkutyöt. Näkinsillan töiden aikana kaupunkilaisten käytössä oli väliaikainen silta nykyisen sillan pohjoispuolella.

Kaikki työt vaativat lisäksi runsaasti johtosiirtoja eli viemärien, vesijohtojen, kaasuputkien sekä sähkö- ja tietoliikennekaapelien siirtoja.

Sörnäisten rantatiellä kulkee 30-40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, joten se on ollut rakennuskohteena erittäin haastava. Rakennustöiden aikana Sörnäisten rantatiellä Merihaan kohdalla oli käytössä väliaikainen liikenneympyrä moottoriajoneuvoliikennettä varten. Siltasaarensalmen läpi on päässyt veneilemään myös rakennustöiden aikana, mahdollisisa yksittäisisiä päiviä lukuun ottamatta.

Aikataulu

Uusi Näkinsilta otettiin käyttöön kesällä 2023 ja uusi Hakaniemensilta toukokuussa 2024, minkä jälkeen purimme vanhan Hakaniemensillan. Siltasaarenkadun Pitkänsillan päässä aloitimme vuoden 2024 keväällä ja jatkamme 2026 kevääseen. Lyyra-kortteli tuli meille uutena työnä syksyllä 2024. Sen on tavoite valmistua kesällä 2025. Uuden raitiotien matkustajaliikenteen on tavoite alkaa vuonna 2027. Katso myös yllä oleva karttakuva.

Merihaansilta valmistuu alueen silloista viimeisenä, viimeistään vuoden 2026 aikana. Jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät kuitenkin sillalle jo kesällä 2025. Merihaansilta on uusi silta, joka tulee yhdistämään Merihaan Nihtiin eli Kalasatamaan kuuluvan Sompasaaren eteläosaan. Lue lisää Merihaansilta-sivulta.

kartta
Väliaikaisen Näkinsillan sijainti. Uusi silta rakennetaan samaan kohtaan kuin missä vanha Näkinsilta on ollut.

Lisätietoa rakentamisen vaikutuksista

Miksi eli lopputulos

infograafi joka yhdistää karttakuvaan Hakaniemen alueen rakentamistöitä
Siltavuorensalmen rannoilla teemme enemmän muita töitä kuin uutta raitiotietä. Tarkastele kuvaa suuremmassa koossa.
Havainnekuva ilmasta.
Tulevaa Hakaniemenrantaa ja Siltavuorenrantaa sekä uusi Hakaniemensilta. Kuva: Harris-Kjisik Oy, VSU maisema-arkkitehdit Oy sekä Arkkitehtitoimisto OPUS Oy, Veera Tolvanen, Matti Wäre, Benjamin Schulman

Kruunusillat-raitiotiehankkeen rakentamisen yhteydessä Hakaniemessä tapahtuu huomattavia, kaupunkikuvaan ja liikkumiseen vaikuttavia muutoksia.

Uusi raitiotie sekä pyöräilyn ja jalankulun siltayhteys Merihaasta Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin sekä Korkeasaaren kautta Laajasaloon on näistä muutoksista vain yksi. Melkoinen kehitysaskel on myös uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. Uusi silta rakennetaan valmiiksi ja otetaan käyttöön ennen vanhan purkamista.

Uusien liikenneyhteyksien lisäksi alueelle on tulossa muun muassa kaksi uutta rantapuistoa, kaksi venesatamaa ja täydennysrakentamista. Siltasaarensalmea täytetään siten, että Hakaniemenrantaan mahtuu uusi talorivi. Asukasmäärä alueella kasvaa noin 1250 asukkaalla. Kruunusillat-allianssi tekee meritäytön sillan itäpuolella ja osaksi myös sillan länsipuolella.

Hakaniemen uudistumisen myötä sen liikenteelliset yhteydet kaikilla kulkumuodoilla paranevat ja virkistysmahdollisuudet lisääntyvät. Kaupunkikuvan muuttuessa täydennysrakentamisen myötä enemmän keskustamaiseksi myös palvelutaso paranee. Tämä kaikki vahvistaa Hakaniemen alueen roolia osana keskusta-aluetta.

Kartta tulevista kaduista.
Uuden asemakaavan mukainen tilanne. Tutki karttaa suurempana.
Ilmakuvapari
Vasemmalla nykyinen Siltasaarensalmi, oikealla uuden kaavan mukainen tilanne. Muutokset ovat merkittäviä.

Hakaniemensilta

Havainnekuva.
Uusi Hakaniemensilta on vanhaa matalampi.

Uusi Hakaniemensilta rakennettiin vanhan sillan itäpuolelle. Uusi silta yhdistää vanhan tavoin Kruununhaan pohjoispuolen ja Sörnäisten rantatien, mutta se on vanhaa siltaa matalampi. Matalamman rakenteen myötä vanhat, massiiviset siltarampit poistuivat, ja saatiin tilaa uudisrakentamiselle. Siinä, missä ennen rakennustöiden aloittamista laidunsivat Miina Äkkijyrkän lehmäpatsaat, on tulevaisuudessa asuinrakennuksia.

Matalampi silta tarkoittaa myös miellyttävämpää ympäristöä pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Alueen uudet pyöräilyjärjestelyt ovat kantakaupungin pyöräilyverkon tavoitetilan mukaisia. Esimerkiksi uusi Laajasalosta tuleva pääpyöräilyreitti kääntyy Hakaniemensillalle ja kulkee sitä pitkin suoraan Kruununhakaan ja Kaisaniemeen, välttäen Siltasaarenkadun ruuhkat ja liikennevalot.

Autoja varten Hakaniemensillalla on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin. Sillan pituus on 230 metriä ja alikulkukorkeus veneille on 4,5 m (MW) 4,7 m (N2000).

Havainnekuva.
Uusi Hakaniemensilta Hakaniemenrannasta itään kuvattuna. Vasemmassa reunassa uusi rakennus, oikealla takana näkyy Siltavuorenrantaa. Rannan kävelyalue, Signe Branderin terassi, kulkee sillan ali.
Havainnekuva.
Uusi Hakaniemensilta Merihaan suunnasta kuvattuna. Oikealla uusi rakennus, vasemmalla takana näkyy Siltavuorenrantaa.

Näkinsilta

Havainnekuva.
Uusi Näkinsilta

Vanha jalankulkua ja pyöräilyä palveleva, Sörnäisten rantatien ylittävä Näkinsilta uusittiin. Työ tehtiin siten, että ensin rakennettiin väliaikainen, neljä metriä leveä silta vanhan sillan pohjoispuolelle, minkä jälkeen päästiin purkamaan vanha silta pois ja rakentamaan uusi.

Uusi Näkinsilta on paitsi modernimman näköinen kuin entinen, myös alituskorkeudeltaan suurempi. Yksi tärkeä syy sillan uusimiselle olikin erikoiskuljetusreitin muutos Hämeentieltä Sörnäisten rantatielle, mikä vaati suuremman alituskorkeuden. Lisäksi uuteen siltaan tuli toinenkin ulokesilta uuden asemakaavan myötä syntyvään uuteen kortteliin, joka sijoittuu uuden Merihaankadun länsipuolelle.

Sillan pituus on 176 metriä ja alikulkukorkeus 5,4 metriä.

Vetehisenkujalla sijaitsevaan sillan maatukeen sijoitettiin jätevesilinjan pumppaamo. Sillanrakennustyöt aloitettiin kaivamalla ensin pumppaamoa varten noin 15 m x 15 m kokoinen, yhdeksän metriä syvä kaivanto. Pumppaamon rakentaminen oli teknisesti hyvin haastava työvaihe, joka vei aikaa suunnilleen saman verran kuin varsinainen sillanrakennus.

Miina Äkkijyrkän teos ”Joy” eli peltiset lehmäpatsaat on siirretty välivarastoon. Ne palaavat tulevaisuudessa laiduntamaan uusitulle Näkinaukiolle. Siitä tehdään miellyttävä oleskelualue penkkeineen ja istutuksineen.

Sörnäisten rantatie

Sörnäisten rantatie uusittiin Kruunusillat-allianssin työnä uudesta Hakaniemen sillasta Haapaniemenkadun liittymään saakka. Kadulla säilyi 3+3 ajokaistaa. Liittymissä on lisäkaistoja kääntyvälle liikenteelle. Katu muuttui seuraavasti: Keskialueen viherkaista kapeni ja muuttuu kiveykseksi. Molemmille reunoille rakennettiin jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie. Eteläpäähän rakennettiin bussipysäkkipari. Itäreunalle pyörätien ja ajoradan väliin istutettiin uudet katupuut. Erotuskaistoille ja puiden alle istutettiin pensaita sekä kylvettiin nurmikkoa.

Miina Sillanpään katu

on uusi nimi Sörnäisten rantatien osuudelle, joka kulkee Hakaniementorin ja Näkinaukion välissä. Kadulla on 1+1 ajokaistaa, ja kadun pohjoisreunassa jalkakäytävä. Sörnäisten rantatieltä pääsee uusien liikennejärjestelyjen myötä kääntymään Miina Sillanpään kadulle, mutta Miina Sillanpään kadulta ei kuitenkaan pääse kääntymään Sörnäisten rantatielle pohjoisen suuntaan, ainoastaan keskustaan päin. Sörnäisten rantatieltä Miina Sillanpään kadulle tultaessa pyöräliikenne ohjataan ajoradalle. Kadun pohjoisreunaan on istutettu uudet katupuut.

Hakaniemenkatu

Hakaniemenkatu oli ennen vilkkaasti liikennöity katu. Kruunusillat-töiden yhteydessä katu peruskorjattiin ja muutettiin tonttikaduksi. Kadun eteläreunalle istutettiin uusi puurivi, ja ajorataa kavennettiin. Kadunvarsipysäköinnin määrä lisääntyi kymmenellä autopaikalla. Hakaniemenrannan liittymään rakennettiin ylijatkettu jalkakäytävä ja Näkinkujan liittymäalue toteutettiin korotettuna liittymänä.

Merihaankatu

Merihaankatu on uusi katu uudelta Hakaniemensillalta pohjoiseen. Se yhdistää sillan Sörnäisten rantatiehen – Merihaankadun nimi siis muuttuu Miina Sillanpään kadun kohdalla Sörnäisten rantatieksi. Kadulla on 3+3 ajokaistaa, liittymissä lisäkaistat kääntyvälle liikenteelle ja kadun keskelle keskisaareke. Merihaankadun molemmilla reunoilla on jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie. Länsipuolen erotuskaistalle, Hakaniemenrannan ja Miina Sillanpään kadun välille, istutettiin uudet katupuut. Katupuut ovat lehtipuita, ja niiden alle kylvettiin nurmikko.

Hakaniemenranta

Havainnekuva: Päätepysäkki Hakaniemenrannassa Hakaniementorin kohdalla. Näkymä itään.
Päätepysäkki Hakaniemenrannassa Hakaniementorin kohdalla. Näkymä itään.
Havainnekuva: Hakaniemenranta. Näkymä on kohti itää. Oikealla Hakaniemensillan liittymä ja vasemmalla taka-alalla Merihaan nykyiset rakennukset.
Hakaniemenranta Sörnäisten rantatien risteyksessä. Näkymä kohti itää. Oikealla Hakaniemensillan liittymä ja vasemmalla taka-alalla Merihaan nykyiset rakennukset.

Laajasalon raitiotien tilapäinen päätepysäkki tulee Hakaniementorin kohdalle. Keskelle katua on rakennettu kaistat raitiotielle. Toinen pysäkki tulee Merihakaan, Hakaniemenranta 12-14 talojen kohdalle heti Haapaniemenkadun risteyksen länsipuolelle. Raitiotie rakennetaan pääosin viherraitiotienä, joka tuo vihreyttä katupuiden ohella Hakaniemenrantaan.

Moottoriajoneuvot ajavat Merihakaan Haapaniemenkatua pitkin pohjoisesta, ja Hakaniemenranta-kadun osuus Merihaankadun risteyksestä itään on raitioliikenteelle ja pelastus- ja huoltoajoneuvoille osoitettu joukkoliikennekatu.

Jalankulun ja pyöräilyn reitit kulkevat Hakaniemenrantaa pitkin Merihakaan. Kadun molemmilla reunoilla on jalkakäytävä ja pyörätie välillä Siltasaarenkatu – Hakaniemensilta. Vain taksiaseman kohdalla pyöräily on ajoradalla ja kulkee taksiaseman odotustilan läpi.

Välillä Hakaniemensilta – Merihaansilta on pyöräilyn baanayhteys ja jalkakäytävä joukkoliikennekadun eteläreunassa. Hakaniemensillan ja Merihaansillan välillä joukkoliikennekadun pohjoisreunalla on jalkakäytävä sekä huolto- ja pelastustieyhteys.

Rakentamisen aikana kaadettuja katupuita korvattiin seuraavasti: Hakaniemenrannan katuvälillä Siltasaarenkatu – John Stenbergin ranta uudet katupuut sijoittuvat kadun eteläreunalle. Katuvälillä John Stenbergin ranta – Hakaniemenkatu uudet katupuut sijoittuvat molemmille puolille katua sekä katuvälillä Hakaniemenkatu-Merihaankatu, uudet katupuut sijoittuvat kadun eteläreunalle. Katuvälille Haapaniemenkatu – Merihaansilta raitiotien molemmille puolille on istutettu uudet katupuut. Katupuina käytetään kapeita lehtipuita. Katupuiden alle istutetaan joko perennoja tai maanpeitepensaita.

Hakaniemenrannan ja Merihaankadun liittymässä kadun tasaus on Kruunusillat-hankkeen töiden myötä noussut noin kaksi metriä vanhasta maanpinnan tasosta.

Merihaanpuisto

Uusi kaava tuo uuden puiston, Merihaanpuiston, rantaan Merihaan eteläpuolelle. Puisto muodostaa laajennuksen Merihaan eteläpuolelle sijoittuvalle suositulle nurmialueelle. Tavoitteena on säilyttää puiston luonteelle ominaiset vahvuudet. Puistoon kohdalla on maanalainen hulevesien pumppaamo. Puiston korkotasojen suunnittelussa on varauduttu merenpinnan nousuun. Kruunusillat-allianssin tehtäviin kuuluu vain merialueen täyttö puiston alueella. Kaupunki rakentaa puiston loppuun.

Siltasaarenkatu

Siltasaarenkadulle tulee muun muassa yksisuuntaiset pyöräilykaistat molempiin ajosuuntiin sekä raidemuutoksia. Samalla katu kaivetaan auki ja kadunalainen vanha kunnallistekniikka uusitaan.

Siltasaarenkatu, Lyyra-kortteli

Kruunusillat-allianssi rakentaa loppuun Siltasaarenkadun Toisen ja Kolmannen linjan välisen katuremontin, joka keskeytyi syyskuun 2024 alkupuolella maanrakennusyritys E. M. Pekkisen hakeuduttua konkurssiin.  

Työmaan työt ovat rakentamisvastuun siirtymävaiheessa reilusti myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Kruunusillat-allianssin tavoiteena on, että työt valmistuvat kesällä 2025.

Alueen venesatamat

Uuden asemakaavan mukaisessa lopputilanteessa Siltavuorensalmen venepaikkojen määrä on pienempi kuin aikaisemmin. Tästä syystä osalle veneilijöistä joudutaan osoittamaan venepaikka muualta myös rakentamisen valmistuttua. Kaupungin lähtökohtana kuitenkin on, että kukaan ei menetä venepaikkaansa.

Hakaniemen reitit tulevaisuudessa

Hakaniemen uusia reittejä, kun rakentaminen on valmistunut.
Hakaniemen uudet reitit. Tutki karttaa suurempana.

Muut Hakaniemen alueen hankkeet

Katusuunnitelmia