Koirasaarentie (Stansvikintiestä itään)

Missä, mitä ja milloin

Olemme rakentaneet alueelle raitiotien lisäksi uusia katujärjestelyitä, tukimuureja ja kadun alle kunnallistekniikkaa.

Koirasaarentien itäpuolella varsinainen katurakentaminen sekä isot maanalaiset työt ovat valmistuneet. Vuoden 2025 aikana jatkamme raitiotien ajolanka-asennuksia ja teemme katualueella pieniä korjauksia.

Töiden aiheuttamat haitat ovat pieniä ja lyhytaikaisia.

Miksi eli lopputulos

Koirasaarentien poikkileikkaus Renvallinkujan ja Svanströminpolun väliseltä osuudelta. Osuudella louhitaan kalliota, sillä mäki oli aiemmin liian jyrkkä raitiovaunulle. Tarkastele kuvaa suuremmassa koossa.
Infograafi Koirasaarentien pituusleikkauksesta
Koirasaarentien pituusleikkaus Reiherintien ja Laajasalontien väliseltä osuudelta. Enimmillään maanpinta laskee kadun keskikohdasta raiteiden välistä mitattuna 3,4 metriä. Maanpinta laskee kuitenkin kadun reunassa jopa 6,1 metriä (ks. ylempi kuva). Tarkastele kuvaa suuremmassa koossa.
Havainnekuva Koirasaarentie 1:n kohdalta. Näkymä Koirasaarentietä länteen.
Havainnekuva Koirasaarentie 1:n kohdalta. Näkymä Koirasaarentietä länteen.

Tilanne katusuunnitelmien mukaan:

Koirasaarentie, Stansvikintiestä itään

Raitioliikenne Koirasaarentiellä toteutetaan nopeana kaupunkiraitiotienä. Rata-alueen rakennamme pääosin nurmikivipintaisena. Raitiotien pysäkit sijaitsevat Gunillantien ja Reiherintien risteyksissä sekä lähellä Laajasalontietä.

Bussipysäkkiparit sijaitsevat Koirasaarentiellä Gunillantien ja Jurmonkujan välisellä osuudella, Reiherintien ja Lauri Mikonpojantien välisellä osuudella, Koirasaarentien itäpäässä ennen Laajasalontietä sekä Laajasalontiellä.

Koirasaarentiellä on uudet kiertoliittymät Gunillantien, Reiherintien/Henrik Borgströmintien ja Svanströmintien/Köökarinkujan risteyksissä sekä uusi T-liittymä Jurmonkujan risteyksessä.

Koirasaarentien pyörätiet ovat pääpyöräilyreittiin kuuluvia. Katualueen viihtyisyyttä olemme parantaneet havu- ja lehtipuin.

Koirasaarentien itäpäähän, Koirasaarentien eteläpuolelle olemme rakentaneet kaksi meluestettä.

Yksi melueste on rakennettu Lauri Mikonpojantien risteyksen itäpuolelle. Melueste on teräsbetoninen ja sen päällä on puurimoitus.

Toisen meluesteen olemme rakentaneet Svanströminpolun risteyksen itäpuolelle. Melueste toimii samalla tukimuurina. Sekin on teräsbetoninen puurimoituksella. Muurin viereen olemme tehneet harmaasta luonnonkivestä portaat.

Valaisemme Koirasaarentien ajoneuvo- ja kevytliikenteen uusilla valaisimilla. Radan osalta valaisemme raitiotiepysäkit, liittymäalueet ja ylityspaikat.

Koirasaarentien ja Laajasalontien risteyksen yhteyteen on tullut katoksellinen pyöräparkki, jossa runkolukittavat telineet.

Lauri Mikonpojan tie

Lauri Mikonpojan tien risteys on muuttunut niin, että Lauri Mikonpojan tieltä pääsee kääntymään ainoastaan kohti Yliskylää. Vastaavasti Koirasaarentieltä pääsee kääntymään Lauri Mikonpojan tielle ainoastaan Kruunuvuorenrannasta päin tullessa.

Svanströmintie ja Renvallinkuja

Svanströmintie on liitetty uudella katuosuudella Koirasaarentiehen. Renvallinkujan liittymä Koirasaarentielle on suljettu.

Muutokset on tehty, jotta Koirasaarentien varteen voidaan rakentaa uusia asuintaloja.

Köökarinkuja

Köökarinkuja on olemassa oleva katu, jonka varrelle on osoitettu lisää rakennusoikeutta. Olemme siirtäneet Köökarinkujan liittymän Koirasaarentiehen aiemmasta sijainnistaan lännemmäksi.

Isosaarentie

Isosaarentie on olemassa oleva katu. Kadun varren tonteille on osoitettu lisää rakennusoikeutta.

Isosaarentie liittyy pohjoispäästään Laajasalontiehen, joka on nykyään ajoneuvoliikenteen ainoa reitti Isosaarentielle. Olemme katkaisseet liittymän Koirasaarentiehen. Isosaarentien ja Koirasaarentien väliselle alueelle olemme istuttaneet havu- ja lehtipuita sekä pensaita.

Koirasaarentien (Stansvikintiestä itään) reitit tulevaisuudessa

Koirasaarentien tulevaisuuden reitit kartalla
Koirasaarentien uudet reitit. Tutki karttaa suurempana.

Katusuunnitelmia