Hakaniemen syksy
Kruunusillat-raitiotiellä on käynnissä koko hankkeen kiivain rakentamisjakso: töitä tehdään samanaikaisesti lähes koko hankealueella. Nyt kesä on kääntymässä syksyksi, mutta työt eivät suinkaan ole vielä hiljenemässä. Tavoitteena on asentaa mahdollisimman paljon uutta kunnallistekniikkaa maahan ennen talven tuloa. Meluakin syntyy, sillä erilaisia paalutus- ja pontinlyöntitöitä joudutaan syksyn aikana tekemään esimerkiksi Hakaniemenrannassa ja Merihaansillan työmaalla.
Sydäntalven ajaksi katutyöt luultavasti jonkin verran hiljenevät. Mikäli talvi on poikkeuksellisen lauha, saattavat kuitenkin pintarakennetyöt, kuten kiveysten teko ja asfaltoinnit, jatkua läpi talven.
Kesän aikana on päästy työnteon lomassa kokemaan tärkeitä onnistumisia. Näkinsilta valmistui ja otettiin käyttöön juhannusviikolla, ja uuden Hakaniemensillan sekä suunnittelijoita että rakentajia haastaneet rakenteet ovat edenneet valuvalmiuteen. Osa ratarakenteista on Hakaniemenrannassa jo valmiina, ja muitakin lopullisia pintarakenteita on saatu jo työn alle useassa eri paikassa. Näkinsillan tukeen rakennettu uusi jäteveden pumppaamo on aloittanut onnistuneesti toimintansa, ja suurin osa muustakin kunnallistekniikasta on nyt käynnissä olevilla työalueilla jo asennettu paikoilleen.
Hakaniemen työt
Hakaniemenrannassa valmistellaan loppuvuoden aikana ensi keväänä alkavia töitä. Katseet ovat jo tiukasti seuraavissa suurissa etapeissa, joista tärkein on tietysti uuden Hakaniemensillan valmistuminen. Kun uusi silta saadaan ensi vuonna käyttöön, muuttuvat liikennejärjestelyt radikaalisti ja loputkin remontoitavat katualueet saadaan työn alle. Tämä tietää vielä jonkin verran melua aiheuttavia paalutus- ja louhintatöitä ensi kesälle.
Jo tämän syksyn aikana valmistuu suurin osa kunnallisteknisistä töistä välillä Hakaniemensilta-Siltasaarenkatu. Tällä alueella myös pintarakenteita saadaan valmiiksi ja lopulliseen kuntoon niiltä osin, kuin tilapäiset liikennejärjestelyt sallivat.
Raitiotietä jatketaan vielä tämän vuoden puolella torin kulmalle saakka pois lukien Hakaniemenkadun ja Hakaniemenrannan risteysalue, johon tulee monimutkaisia raitiotien vaihteita ja joka toteutetaan vasta ensi kesänä.
Hakaniemenkadun katuremontti (edellä mainittua risteysaluetta lukuun ottamatta) valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä, ja katu otetaan jälleen normaaliin käyttöön. Tällä hetkellä Hakaniemenkadulla joudutaan vielä tekemään kovaa melua aiheuttavia kallion poraus- ja räjäytystöitä, joiden on määrä valmistua syyskuun aikana.
Myös uudelle Merihaankadulle alkaa syntyä pintarakenteita syksyn aikana. Sörnäisten rantatien ja Merihaankadun idänpuoleinen jalankulun ja pyöräilyn väylä saadaan valmiiksi ja lopulliseen kuntoon vuodenvaihteeseen mennessä.
Uusi pumppaamo avainasemassa
Näkinsillan alla oleva jäteveden pumppaamo otettiin käyttöön maanantaina 28.8. Sekin on iso askel projektin etenemiselle, vaikkei sinänsä näykään asukkaille – heillä kaikki toimii kuten ennenkin.
Pumppaamon käynnistymisen myötä tapahtuneet jätevesiverkoston muutokset antavat meille uusia työalueita Sörnäisten rantatiellä ja samalla mahdollisuuden saattaa valmiiksi osia Sörnäisten rantatiestä. Uusilla työalueilla syntyy alkuun melua, kun vanhoja katurakenteita puretaan.
Kaistat saadaan lopullisille sijainneilleen loppuvuodesta, vaikkei kaikkia kaistoja saadakaan heti käyttöön. Työaikaiset liikennejärjestelyt ovat vielä osittain voimassa uuden Hakaniemensillan valmistumiseen ja käyttöönottoon saakka.
Hakaniemensilta
Uuden Hakaniemensillan ensimmäisen lohkon kansivalu tehtiin elokuun puolessavälissä Kruununhaan puolella. Kaksi muuta lohkoa valetaan syys- ja lokakuussa.
Syksyn ja syystalven aikana Hakaniemensillalla päästään valettuja kansilohkoja vesieristämään ja tekemään niihin pintarakenteita, kuten reunakiveyksiä ja asfaltointeja. Sillan idänpuoleiseen reunaan sijoittuva jalankulku- ja pyöräilyväylä on myös tarkoitus valaa syksyn aikana. Länsipuoli saadaan valmiiksi vasta, kun vanha silta on purettu.
Keväälle jää vielä erilaisia varustelu- ja viimeistelytöitä. Tämänhetkisen arvion mukaan uusi silta otetaan käyttöön touko-kesäkuussa 2024.
Merihaansilta
Merihaansillan työsiltaa on jo elokuussa päästy jatkamaan Nihdin puolella. Siellä tehdään syksyn aikana myös varsinaisen sillan kannen muotti- ja raudoitustöitä, sekä kannen valua.
Marraskuussa työsilta on kokonaan valmis ja sitten päästään tekemään varsinaisen sillan keskiosan alusrakenteita, joiden olisi määrä valmistua kesään 2024 mennessä. Paalutukset siis jatkuvat siltatyömaalla läpi talven.
Hakaniemen puolella sillan kansi betonoidaan keväällä.
Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren välinen virallinen laivaväylä on lakkautettu 1.8.2023, mutta korkeusrajoitus salmeen tulee aikaisintaan 1.10.2023. Tällöin väliaikaiseen työsiltaan jätetään Nihdin puoleiseen reunaan kulkuaukko, joka on noin 7 metriä leveä ja vähintään 2,3 metriä korkea. Kulkuaukon sijainti muuttuu työn edetessä.
Valmiissa sillassa, arviolta vuodesta 2026 alkaen, on 2,5 metrin alikulkukorkeus. Merihaansilta otetaan tämänhetkisen tiedon mukaan käyttöön samanaikaisesti muun Kruunusillat-raitiotieyhteyden kanssa.
Kruununhaan työt
Pohjoisranta-pääkatu siirrettiin juhannuksen tietämillä väliaikaiselle linjaukselle. Sen jälkeen päästiin kaivamaan Pohjoisranta 24 ja 26 -kiinteistöjen väliin syvä kaivanto paineellisten jätevesiputkien ja hulevesiputkien asennusta varten. Nämä työt ovat edenneet hyvin ja valmistuvat syksyn aikana. Pumppausta, josta aiheutuu jonkin verran melua ympärivuorokautisesti, joudutaan tekemään syyskuun puoleenväliin saakka. Myös kovaa melia aiheuttavaa pontinnostoa joudutaan tekemään ajoittan syksyn aikana.
Lokakuussa Pohjoisrannan liikennettä aletaan pala kerrallaan siirtää takaisin vanhalle linjaukselle. Samalla työt kerrostalojen edessä jäävät tauolle, ja jatkuvat talven ajan lähempänä rantaa.
Lopullisilla sijainneillaan ajokaistat ovat vasta ensi kesänä, kun uusi silta on otettu käyttöön. Sillan käyttöönotto ja vanhan sillan purkaminen käynnistävät kesällä uusia paalutustöitä myös Kruununhaan puolella, kun päästään tekemään vanhan sillan kohdalle paalulaatat ja kunnallistekniset työt.
Onnelliseksi lopuksi
Vuodenvaihteen jälkeen työt monilla alueilla hiljenevät, mutta tiedossa on jotain uuttakin, kuten Siltasaarenkadun remontti. Vuoden 2024 alussa uusitaan Siltasaarenkadun itäpuoli muureineen ja ramppeineen. Itäpuolen töiden valmistuttua alkusyksystä 2024 aloitetaan länsipuolen uusiminen.
Vuoden 2025 keväällä Siltasaarenkadulla aloitetaan työt nykyisen raitiotien alueella, mistä aiheutuu katkoja raitiovaunuliikenteelle. Järjestelyistä kerrotaan lisää sitten, kun suunnitelmat ja aikataulu tarkentuvat. Siltasaarenkadun katuremontin arvioidaan valmistuvan vuoden 2025 lopussa.
Kokonaisuutena Kruunusillat-projekti etenee aikataulussaan. Liikennöinti uudella raitiotieyhteydellä on määrä aloittaa vuonna 2027.