Kruunuvuorensilta tehdään liittopalkeista

Kruunusillat-raitiotie koostuu kolmesta sillasta. Hakaniemestä Sompasaaren Nihtiin johtavasta Merihaansillasta, Sompasaaren Nihdistä Korkeasaareen johtavasta Finkensillasta ja Korkeasaaresta Kruunuvuorenrantaan johtavasta Kruunuvuorensillasta.

Hankkeen pisin silta on 1191 m pitkä Kruunuvuorensilta, joka on samalla myös koko Suomen pisin silta. Sillan rakentaminen on aloitettu työsillan rakentamisella syyskuussa 2021 ja raitiovaunut ja kevytliikenne pääsevät kulkemaan sillalla vuonna 2027.

Silta rakennetaan liittopalkkirakenteena. Nimitys liittopalkkirakenne tarkoittaa, että silta rakentuu toisiinsa kiinnitetyistä teräs- ja betonirakenteista, joissa yhdistyvät betonin puristuslujuus ja teräksen vetolujuus.

Sillan teräsrakenteiden valmistaminen on aloitettu jo kuluvan vuoden maaliskuussa Nordecin terästehtaalla Ylivieskassa. Teräspalkkeja siltaan tulee yhteensä noin 70 kpl sekä poikkipalkkeja noin 300 kpl. Työmaalle palkit tuodaan 30-36 m pitkinä suurlohkoina ja ensimmäinen kuljetus Kruunuvuorenrantaan saapuu tällä viikolla.  Kuljetettavien teräspalkkien koko on 30-36 m * 2,6 m * 1,2 m.

Teräsrakenteiden valmistusta Nordecin tehtaalla.

Nämä teräspalkit hitsataan työmaalla kolmen palkin pituisiksi ja kahden palkin levyisiksi lohkoiksi ja nämä lohkot tunkataan sillalle työntötekniikalla.

Kuvassa yksi hitsattu lohko.

Kruunuvuorenrantaan onkin rakennettu tunkkauspeti tätä työvaihetta varten. Samanlainen tunkkauspeti tullaan rakentamaan myös Palosaaren rantaan, josta tunkataan sillan Palosaaren pään teräspalkit. Sillan keskiosan palkit asennetaan paikalleen merinosturin avulla arviolta kesällä 2023.

Kruunuvuorenrannan tunkkauspeti.