Kruunusillat-raitiotien koeajot käynnissä

Kruunusillat-raitiotie aloitti koeajot Laajasalossa syyskuussa. Syksyn ja alkutalven aikana jatkamme koeajoja Hakaniemessä, Kalasataman Nihdissä ja Korkeasaaressa.
Viimeiset koeajot Kruunuvuorensillalla ja koko reitillä tehdään vasta ensi vuonna, kun sillalle on ensin saatu rakennettua kiskot ja raitiotien ajolangat.
Koeajoja ajetaan pääsääntöisesti arkipäivisin klo 7–18, mutta tarvittaessa myös viikonloppuisin. Aikatauluun on varattu varapäiviä, joten radalla ei joka päivä liiku raitiovaunu. Radalla saattaa liikkua myös työkoneita, mönkijöitä ja kunnossapitokalustoa.
Rata-alue on tarkoitettu ainoastaan raitiovaunuille. Radalla ei saa koeajojen aikana tai muulloinkaan liikkua lukuun ottamatta suojateitä ja ns. ylityspaikkoja. Koeajoa voi toki seurata normaaleilta jalankulkuväyliltä.
Koeajoilla varmistetaan raitiotien, vaihteenohjausjärjestelmän ja liikennevalojen toimivuus ja turvallisuus. Ennen koeajoa linjan ajolangat on sähköistetty.
Huomioi ylityspaikkojen liikennesäännöt
Samalla tulevat käyttöön raitiotien ylityspaikat, jotka tunnistaa asfalttiin maalatusta raitiovaunun kuvasta ja suojatienmerkkien puuttumisesta keskisaarekkeilta. Ylityspaikalla jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on väistettävä raitiovaunua. Liikennevalo-ohjatuissa ylityspaikoissa toimitaan liikennevalojen mukaisesti.
Raitiotiellä ajetaan koeajojen aikaan maksimissaan 70 km/h nopeudella, joka on Kruunusillat-raitiotien suurin tavoiteliikennöintinopeus. Käytännössä raitiovaunu kuitenkin liikkuu pääosin nopeudella 30–50 km/h, risteysalueilla ja kaarteissa hitaammin.
Koeajojen aikana turvallisuus varmistetaan myös liikenteenohjaajien ja opaskylttien avulla.

Kuvassa etualalla ylityspaikka, jossa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on väistettävä raitiovaunua. Ylityspaikan tunnistaa asfalttiin maalatusta raitiovaunun kuvasta ja suojatienmerkkien puuttumisesta keskisaarekkeilta. Liikenneympyrän takana normaali suojatie.