Höstnyheter från Degerö
Hösten är här och Kronbroarnas byggande framskrider. Förutom att bygga spårvägen ändrar vi gatuarrangemang och förnyar avlopp, vattenrör samt el- och telekablar. Våra arbeten i Degerö är som mest omfattande och intensivaste i år. Samtidigt finns det fortfarande mycket att göra.
Håkansviken
Våra största byggarbeten på Håkansviksgatan, Stansviks strandgata och Mirandagatan är färdiga. Under resten av året utför vi till exempel asfalteringar. Uppskattningsvis åren 2024 och 2025 hänger vi upp kontakttråd och utför andra relativt små arbeten.
Hundholmsvägen mellan Skärgårdsflottsgatan-Håkansviksgatan
Arbetena i västra ändan av Hundholmsvägen har redan kommit långt: vi har byggt den underjordiska tekniken samt monterat spårvägsskenorna och -stolparna. Under resten av året monterar vi stenar och asfalterar.
Vi har också börjat montera gräsarmeringsstenar. En del av spårvägen kommer att vara gräsarmerad, vilket betyder att gräs växer i små hål mellan betongstenar.
Hundholmsvägen mellan Håkansviksgatan-Reihersvägen
På denna sträcka finns monterade skenor alltmer. Vårt mål är att få de underjordiska arbetena mestadels färdiga i år. En tidig vinter kan ändå fördröja detta. Under de kommande åren fortsätter vi med spårarbetet, monterar kantstenar samt hållplatsernas räcken och planterar träd.
Trafikarrangemang fortsätter men de ändras inte så här ofta under vintern.
Våra arbeten borde inte längre orsaka särskilt starkt buller eftersom vi inte behöver utföra stenbrytning eller pålning. Underjordiska överraskningar är tyvärr möjliga. Dessutom orsakar skärning av kantstenar och skenor en del buller nu och senare.
Hundholmsvägen mellan Reihersvägen-Degerövägen
I östra ändan av Hundholmsvägen är byggandet intensivt och fortsätter likadant under vintern. Under resten av året börjar flera stora trafikarrangemang gälla och starkt buller kan förväntas.
De största trafikarrangemangen:
- Korsningen av Hundholmsvägen och Renvallsgränden stängs för motorfordonstrafik slutgiltigt. I gatuplanen finns det en ny korsning mellan Hundholmsvägen och Svanströmsvägen mittemot Kökargränden (se en karta över de slutliga rutterna på Hundholmsvägen). Denna korsning öppnas tidigast år 2024.
- Hundholmsvägen mellan Renvallsgränden och Degerövägen blir enkelriktad. Ersättande rutt går via Mjölövägen. Arrangemanget är nödvändigt för att vi kan bygga spårvägen och den underjordiska tekniken på Hundholmsvägen. Arrangemanget gäller uppskattningsvis till sommaren 2024.
Det arbetsskede som orsakar mest buller är stenbrytning på Hundholmsvägen mellan Renvallsgränden och Degerövägen. Bullret börjar uppskattningsvis i oktober, är oavbrutet och pågår i flera månader – åtminstone till slutet av året. Arbetet är nödvändigt eftersom den nuvarande backen på Hundholmsvägen är för brant för spårvagnen.
Andra arbeten som börjar i år kommer också att orsaka starkt buller:
- I korsningen av Hundholmsvägen och Reihersvägen utför vi stenbrytning för att bygga ny kommunalteknik och spontslagning för att stödja ett schakt. Stenbrytningen orsakar buller uppskattningsvis i 1-2 månader. Spontslagningen orsakar buller i korta perioder över flera månader.
- På Hundholmsvägen mellan Reihersvägen och Lars Mickelssons väg bygger vi fundament för spårvägsstolpar och utför pålning. Arbetet orsakar buller i några dagar.
- I korsningen av Hundholmsvägen och Kökargränden utför vi spontslagning för att stödja ett schakt. Arbetet orsakar buller i cirka 3 veckor men i korta perioder.
- På Hundholmsvägen mellan Svanströmsvägen och Degerövägen utför vi pålning för att bygga en stödmur. Arbetet orsakar buller i cirka 2 veckor.
- I korsningen av Degerövägen utför vi spontslagning för att stödja ett schakt. Arbetet orsakar buller i cirka 3 veckor.
Ett varningens ord: det är omöjligt att förutsäga exakt när eller hur länge buller förekommer. Det finns alltid underjordiska överraskningar. I korsningsområdena är det speciellt svårt att arbeta eftersom det finns korsande ledningar och kablar.
Mjölövägen
Den nya underjordiska kommunaltekniken på Mjölövägen blir färdig under hösten. Vi har haft några små utmaningar: vi har behövt utföra mer stenbrytning än förväntat. Lyckligtvis är utmaningarna nu bakom oss.
När de underjordiska arbetena blir färdiga kan vi öppna Mjölövägen för motorfordonstrafik. I gatuplanen är korsningen av Hundholmsvägen och Mjölövägen stängd och den ända rutten till Mjölövägen är via Degerövägen (se en karta över de slutliga rutterna på Hundholmsvägen). Detta slutliga trafikarrangemanget börjar gälla uppskattningsvis våren 2024.
Under de kommande åren slutför vi ytorna: vi till exempel monterar kantstenar och asfalterar.
Degerövägen
På Degerövägen utför vi spårarbeten och monterar fundament för spårvägsstolpar samt själva stolpar. Under resten av året bygger vi också spårvägens ändhållplats. Vi fortsätter med spårarbetena nästa år.
Helheten
Vi har lagt 30 kilometer kabelskyddsrör och monterat 170 spårvägsstolpar. Skenor finns på en sträcka av cirka två kilometer. Alla tre elmatningsstationer håller på att byggas.
Vi har ibland haft små utmaningar och enskilda arbetsskeden har omplanerats men våra arbeten framskrider enligt tidtabellen. Vårt mål är att få de största byggarbetena klara på alla gator i Degerö år 2025. Efter det ska vi till exempel hänga upp kontakttråd och utföra andra relativt små arbeten. Målet är att passagerartrafiken med spårvagn börjar år 2027.
Några slutord
Det är inte lätt att leva bredvid byggplatsen. Tyvärr blir livet inte lättare inom den närmaste framtiden. Därför kan vi bara tacka för ert tålamod, beklaga olägenheterna och erbjuda öronproppar.
Det är en mager tröst, det vet vi.