Provkörningar inleds på spårvägen Kronbroarna

Kruunusillat-raitiotien ratikka

Provkörningar inleds på spårvägen Kronbroarna på Degerö i början av september.

Spårvagnarna transporterades till Degerö med lastbil, eftersom broförbindelsen ännu inte är klar.

Provkörningarna på Degerö kommer att pågå i knappt en månad.  Efter Degerö kommer provkörningar att genomföras under hösten och vintern i Hagnäs, i Knekten i Fiskehamnen och på Högholmen. De sista provkörningarna på Kronbergsbron och hela sträckan kommer att genomföras först under sommaren och hösten 2026, när rälsen och kontaktledningarna för spårvägen är på plats.

Provkörningarna genomförs i regel på vardagar kl. 7–18, men vid behov även på veckoslut. Reservdagar har avsatts i tidtabellen, så spårvagnarna trafikerar inte spåret varje dag. Även arbetsfordon, fyrhjulingar och underhållsfordon kan trafikera spåret.

Spårområdet är endast avsett för spårvagnar. Det är förbjudet att röra sig på spåret under provkörningarna eller vid andra tillfällen, med undantag av övergångsställen och så kallade gångpassager.

Provkörningarna säkerställer spårvägens, växelstyrningssystemets och trafikljusens funktion och säkerhet. Före provkörningen elektrifieras kontaktledningarna på linjen.

Följ trafikreglerna vid gångpassager

Samtidigt införs gångpassager över spårvägen, som känns igen på den målade spårvagnen på asfalten och på att det inte finns några skyltar för övergångsställen på refugerna. Vid gångpassagerna har fotgängare och cyklister väjningsplikt mot spårvagnen. Vid trafikljusreglerade gångpassager ska du agera i enlighet med trafikljusen.

Under provkörningarna på spårvägen är maxhastigheten 70 km/h, som är den högsta målhastigheten för spårvägen Kronbroarna. I praktiken körs dock spårvagnarna huvudsakligen med en hastighet på 30–50 km/h, och långsammare i korsningar och kurvor.

Under provkörningarna säkerställs säkerheten också med hjälp av trafikledare och vägskyltar.

Ylityspaikka Koirasaarentiellä.

I förgrunden syns en gångpassage där fotgängare och cyklister har väjningsplikt mot spårvagnen. Gångpassagen känns igen på den målade spårvagnen på asfalten och på att det inte finns några skyltar för övergångsställen på refugerna. Bakom rondellen syns ett vanligt övergångsställe.