Veneilijöille
Siltojen rakentaminen vilkkaalla veneilyalueella vaikuttaa väistämättä veneilyyn ja muuhun vesillä liikkumiseen rakentamisen aikana. Myös lopputilanne eroaa tilanteesta, joka alueella oli ennen rakentamisena aloittamista.
Rakentaminen
Siltavuorensalmi
Vuonna 2024 sillan alikulkukorkeus on 3,5 metriä. Hakaniemensillan lopullinen alikulkukorkeus on 4,5 m (MW) 4,7 m (N2000).
Noudatathan varovaisuutta lähestyessäsi työmaata.
HUOMIO: Ruoppaukset jatkuvat Siltavuorensalmessa (päivitetty 30.9.2024)
Hakaniemenrannan ruoppaukset jatkuvat Hakaniemensillan länsipuolella. Ruoppausalue on rajattu silttiverholla, joka on merkitty punaisella, halkaisijaltaan noin 60-senttisellä poijulla. Poijussa on on vilkkuva valo.
Silttiverhon lisäksi ruoppausalue on rajattu kuplaverholla, joka ei rajoita veneilyä – sen yli voi ajaa normaalisti.
Veneväylä Hakaniemensillan ali ja molemmin puolin siltaa lähestyttäessä on kaventunut noin 30 metriä leveäksi yhteensä noin 100 metrin matkalla. Veneväylä on merkitty valaistuin poijuin.
Ruoppausmassoja kuljetetaan Verkkosaareen proomuyhdistelmällä, jonka kokonaispituus on noin 80 metriä. Yhdistelmän pysäyttämis- ja kääntämisominaisuudet ovat rajalliset, ja sen täytyy pitää yllä riittävää nopeutta, jotta se etenee vakaasti. Yhdistelmän saapuessa väylän kapeaan kohtaan (eli alittaessa Hakaniemensillan) tilaa ei ole ohittamiseen, ja vesiliikennesääntöjen mukaisesti paremmin ohjattavien alusten tulee väistää sitä.
Noudatathan varovaisuutta saapuessasi kapeaan kohtaan ja havainnoit mahdollisesti saapumassa olevan proomuyhdistelmän. Proomuyhdistelmä viestii liikkeistään meri-VHF-kanavalla 69.
Merihaan ja Kalasataman välinen alue
Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren välinen laivaväylä on lakkautettu (1.8.2023) . Väliaikaisessa työsillassa on kulkuaukko, joka on noin 7 metriä leveä ja vähintään 2,3 metriä korkea. Kulkuaukon sijainti muuttuu työn edetessä.
Valmiissa sillassa, arviolta vuodesta 2026 alkaen, on 2,6 m (MW) 2,8 m (N2000) alikulkukorkeus. Sillassa on myös erikoistapauksissa ajoneuvonosturien avulla avattava osuus.
Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan välinen alue
Laajasalon ja Korkeasaaren välillä Kruunuvuorenselällä Kruunuvuorensillan rakentamisen takia Kulosaareen ja Herttoniemen rantaan johtava 6,9 m väylä (4860: Herttoniemen 9,5/6,9 m väylä) on suljettu toistaiseksi. Uusi kulkuyhteys siirtyy Kruunuvuorenselällä länteen päin, Nimismies-luodon länsipuolelle. Tilapäinen väylä on yksityisväylä, jolla liikkuminen tapahtuu veneilijän omalla vastuulla. Väylä on merkitty sinivalkoisin yksityisväyläviitoin. Viitoissa on kardinaalitunnukset ja viitat on asetettu helpommin havaittaviksi viittaporteiksi. Alueella on myös 10 km/h nopeusrajoitus ja aallonmuodostuskielto. Työsilta on rajattu myös keltaisin erikoismerkein. Erikoismerkit ovat heijastavia ja joka toinen niistä on myös valaistu.
Väylällä on sillan kohdalla kulkuaukko. Työsiltaan on merkitty kulkuaukko ja alikulkukorkeus. Aukon leveys on noin 30 metriä ja alikulkukorkeus on 25.7.2023 alkaen 18 metriä*. Kulkuaukon kulkusyvyys on vähintään 4 metriä. Valmiin sillan alikulkukorkeus on syksystä 2025 lähtien 20,0 m (MW) 20,2 m (N2000).
Muutosten takia korvaavia laituripaikkoja tarvitsevien tulee olla yhteydessä Helsingin kaupunkiin: venepaikkavaraukset(at)hel.fi. Lisätietoa: Helsingin kaupungin venepaikkapalvelu.
*Alikulkukorkeus tarkoittaa suurinta aluksen korkeutta, jolla silta voidaan turvallisesti alittaa. Alikulkukorkeus määritetään vertaustason mukaisesta vedenpinnan tasosta, tässä tapauksessa keskiveden tasosta (MW). Sillan alikulkukorkeus on sillan vapaan korkeuden (etäisyys keskivedenpinnasta sillan päällysrakenteen alapintaan) ja turvavälin erotus. Turvaväliin on sisällytetty vedenkorkeustietojen mahdollinen epätarkkuus, vedenkorkeuden vaikutus turvalliseen alituskorkeuteen on merenkulkijan huomioitava.
18 metrin alikulkukorkeudessa on huomioitu vedenkorkeuden vaihtelut ja mitoitustoleranssit. Sillan kannen alle tulee työnaikaisia rakenteita, joiden ulottuma alaspäin muuttuu rakennustöiden edetessä. Korot myös vaihtelevat rakennusvaiheen mukaan. Teräksen omalla painolla piste on korkeimmillaan, ja piste muuttuu kun mukaan tulee muotin paino, raudoitteet sekä betonikansi.
Nämä kaikki huomioiden sillan työnaikainen alikulkukorkeus on 18 m.
Työmaiden lähellä on syytä noudattaa suurta varovaisuutta, niin oman kuin työmaan turvallisuuden takia.
Muistutamme, että työsiltaa ei pidä alittaa muualta kuin kulkuaukon kohdalta.
Lopputilanne
Siltavuorensalmi
Valitettavasti myös uuden asemakaavan mukaisessa lopputilanteessa Siltavuorensalmen venepaikkojen määrä on pienempi kuin aikaisemmin. Tästä syystä osalle veneilijöistä joudutaan osoittamaan venepaikka muualta myös rakentamisen valmistuttua. Suunnittelun lähtökohtana kuitenkin on, että kukaan ei menetä venepaikkaansa. Tieto lopullisista venepaikoista tarkentuu myöhemmin. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on yhteydessä venekerhoihin lopullisten venepaikkojen osalta.
Valmiin Hakaniemensillan alikulkukorkeus tulee olemaan 4,5 m (MW) 4,7 m (N2000).
Merihaan ja Kalasataman välinen alue
Merihaan ja Nihdin väliseen Merihaansiltaan toteutetaan avattava osuus, jota voidaan käyttää erikoistapauksissa. Muuten valmis silta on matala alikulkukorkeuden ollessa noin 2,6 m (MW) 2,8 m (N2000).
Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan välinen alue
Finkensillan ali kulkeva Sompasaari-Mustikkamaa väylä (kulkusyvyys 2,6 m) on käytössä. Finkensillan alikulkukorkeus on 6,7 m (MW) 6,9 m (N2000). Finkensillan silta-aukon vapaa leveys on 20 metriä ja Vanhankaupunginlahdelle johtavan väylän mitoitusohjeiden mukainen minimileveys 20 metriä.
Lopputilanteessa Kruunuvuorensillan alikulkukorkeus on 20,0 m (MW) 20,2 m (N2000) väylällä, joka kulkee Emäntä-luodon itäpuolella. Kruunuvuorensillan silta-aukon vapaa leveys on 30 metriä. Sillan alittaa myös lähempänä Laajasalon puoleista rantaa toinen väylä, jonka alikulkukorkeus on 13,8 m (MW) 14 m (N2000). Molempien väylien minimileveys on 31 metriä. Katso väylien kulkusyvyydet alla olevan linkin kartasta.
Lisämateriaalit